« به نام خداوند بخشایندة مهربان »

 ستایش خدای را است که پروردگار جهانیان است (2) خداوند بخشاینده مهربان (3) دارای روز پاداش بندگان است (4) ترا پرستش کنیم و از تو یاری می جوئیم (5) ما را به راه راست هدایت فرما (6) راه کسانی که به ایشان نعمت دادی نه راه آنان که بر ایشان خشم گرفتی ونه راه گم گشتگان(7)

 

« به نام خداوند بخشایندة مهربان »

بگو اوست خدای یگانه (1) خدای بی نیاز از غیرش که غیرش نیازمند به اوست (2) نه زاده است کسی را و زائیده نشده است از کسی (3) نمی باشد برای او همتائی هیچ کس (4) (چون عده ای از علماء یهود به پیغمبر (ص) گفتند خدای خود را معرفی کن ، سه روز گذشت این سوره نازل شد در جواب آنها ، بعضی گفتند که عبدالله بن سلام توصیف خدا را خواست این سوره نازل شد ایمان آورد ولی در مکه ایمانش را پنهان داشت در مدینه بعد از هجرت اظهار کرد ایمان خود را  (پیغمبر (ص) فرمود: خواندن یک قل هو الله مانند ثلث قرآن است در ثواب)

 

· قرآن سورة مبارکة زمر آیه 18:

بشارت بده به کسانی که به هر سخنی گوش می‌دهند پس بهترین آن را پیروی می‌کنند. آنان هستند که خدا هدایتشان کرده و آنان هستند صاحبان خرد.


اوّلُ العِلم مَعرِفتُ الجَبّار. آخَرُالعِلم تَفویضِ اَمر اِلَیه

اولین علم‌ها شناخت خداست و آخرین آنها تسلیم شدن در برابر اوامر الهی است. (رسول خدا (ص) )


انسان بوسیلة سه امر به کمال می‌رسد :

1- پند پذیری درونی

2- پندگوی درونی

3- توفیق الهی

قرآن سورة مبارکة زمر آیه 18:

بشارت بده به کسانی که به هر سخنی گوش می‌دهند پس بهترین آن را پیروی می‌کنند. آنان هستند که خدا هدایتشان کرده و آنان هستند صاحبان خرد.

  • اوّلُ العِلم مَعرِفتُ الجَبّار. آخَرُالعِلم تَفویضِ اَمر اِلَیه

اولین علم‌ها شناخت خداست و  آخرین آنها تسلیم شدن در برابر اوامر الهی است. (رسول خدا (ص)

منتظرین امام زمان (عج) چند گروه هستند :

الف- منتظرین گمراه : اینها کسانی هستند که نشسته‌اند و دست روی دست گذاشته‌اند تا حضرت تشریف بیاورند و  کارها را اصلاح نمایند.

ب منتظرین مخرّب : اینها کسانی هستند که هم گناه می‌کنند و هم دعوت به گناه می‌کنند به امید اینکه عالم از ظلم و جور اشباع شود تا حضرت ظهور کنند !

ج منتظرین غافل : اینها کسانی هستند که برای ظهور حضرت دعا می‌کنند، ختم می‌گیرند ولی در بند اصلاح خود و زن و و بچه و  خانواده نیستند.

د منتظرین عاقل و عادل : اینها کسانی هستند که دائم به یاد خدا و در فکر اصلاح خود و خانواده و بندگان خدا هستند.

سه گروه اول وقتی امر ظهور واقع شود اگر خدا و امام زمان (عج) دستگیری نکنند جزء خوارج زمان خود می‌شوند، مگر دستة چهارم که دائم به فکر امر به معروف و  نهی از منکر و اصلاح خود، ‌خانواده و اجتماع هستند.

سه "ش" انسان را به ورطة نابودی می‌کشاند :
1- شکم
2
شهوت
3
شیطان
شکم، شهوت را تقویت می‌کند و بعد شیطان بر شهوت‌- پرست غلبه می‌کند.

خدائی که خالق رحمت و کرم و عطوفت و مهربانی است، ترس ندارد. آنجا که می‌گوید از من بترس، یعنی اگر می‌خواهی از کسی بترسی و به خاطر ترس از او گناه کنی، ‌از من بترس و نکن.

  اگر می‌خواهی به خاطر خجالت از کسی کاری را انجام بدهی که خلاف رضای خداست، از خدا خجالت بکش و نکن. اگر می‌خواهی به خاطر خوشحال کردن کسی مرتکب گناه بشوی، ‌خدا را خوشحال کن و مرتکب آن گناه نشو. چرا که خدا سزاوارتر است که بخاطرش کاری را انجام بدهی یا ندهی.

 اگر کسی گناهی بکند خدا، ‌ملائکه،  انبیاء و اولیاء خدا را رنجانده و فقط یک شیطان را خوشحال کرده. ولی اگر به گناهی برسد و چشم‌پوشی کند و انجام ندهد، خدا، یکصدو بیست و چهار هزار پیامبر، ‌ملائکه و اولیاء را شاد کرده و یک شیطان را از خودش رنجانده.

هرکجا هستید، هرکجا می‌روید، خودتان باشید و سعی کنید مشعل فروزانی برای خدا و امام زمان (عج) باشید. پس رنگ کسی را به خود نگیرید. اگر بخواهید مانند دیگران یا هم‌رنگ آنان بشوید، مثل این  است که یک لامپ صد واتی را در لجن فرو کنید. تمام نورش ناگهان تبدیل به ظلمت می‌شود

از خدا بخواهیم در لحظات حساس آزمایش، ‌دست ما را بگیرد. 
اگر جائی می‌خواهیم برویم و نمی‌توانیم بر نفسمان مسلط شویم، نرویم.

چهار صفت زشت‌اند که بودن یکی از آنها هم انسان را ذلیل دنیا و آخرت می‌کند :
                عجب، حرص، ‌کبر و حسد


ما زمانی جزء شیعیان هستیم که مطیع اهل بیت (ع) باشیم، آن وقت است که خدا ما را برگزیده و به ما سلام رسانده.

شما می‌خواهید به دوستی تلفن بزنید، ‌اگر یک شماره کم یا زیاد بگیرید موفق نمی‌شوید. آن وقت چطور می‌خواهید به خدا برسید در حالیکه احکام را هرطور دلتان می‌خواهد قبول می‌کنید؟ما زندگی سخت‌تر از زن فرعون نداریم.

 در خانة فرعون، نان‌خور فرعون بود و ایمان به خدا داشت. خدا اینها را قرار داده که بعدها ما نگوئیم که نمی‌شد یا سخت بود و یا موقعیت چنین و چنان بود.

 موسی (ع) در خانة فرعون با نان کثیف فرعون بزرگ شد. نان حرام ما را کافر نمی‌کند، راهمان را سخت‌تر می‌کند. فشار و گرفتاری‌هایمان را بیشتر می‌کند

 خدا در هر زمان، در کل خلق ‌الله یا در جزء آنها حجتی قرار می‌دهد. مانند موسی (ع)  و آسیه (س) که در خانة فرعون بزرگ شدند ولی یکی از آنها پیامبر مرسل شد و دیگری یکی از چهار زن مجللة دنیا. اینها برای این است که اگر کسی بگوید بخاطر موقعیت نمی‌شد دین نگهداریم، جواب بدهند چرا اینها کردند و شد؟

پول حرام کوری و نابینائی باطن می‌آورد، ولی نمی‌تواند ایمان را از قلب انسان خارج کند.

انتظار فرج امام زمان (عج) این نیست که فقط یاابن‌الحسن بگوئیم یا به عشق او گریه کنیم و یا شمشیر بخریم و از دیوار خانة‌مان آویزان کنیم. از همه مهم‌تر این است که کارها برای ایشان باشد، مورد رضایت ایشان باشد. 

   هرگاه کارهای برای رضای خدا باشد، نه تشویق دیگران انسان را خوشحال و ازخود راضی می‌کند و نه تکذیب مردم انسان را ناراحت و مأیوس می‌کند.

    یکی از نشانه‌های ریا این است که انسان در جلوت محکم و در خلوت تنبل است. درزمان خلوت یا عصبانیت و ناراحتی ببین در کارهای عبادی چگونه‌ای.

  یادمان باشد که ریا درجه‌ای ازشرک است.

باعث ترقی بشریت شش جمله است :
1
توکل به خدا       
2
پشتکار و کوشش  
3
صبر داشتن
4
مشکلات را آسان گرفتن     
5
دنیا را با همة زیبائی‌هایش کوچک گرفتن        
6
با سختی‌های روزگار سازش کردن

 ذکر، فقط "سبحان ‌الله" گفتن و یا تسبیح گرداندن و پیس‌پیس کردن نیست. ذکر یعنی یاد، یاد خدا. یعنی هرگاه کار خلافی پیش بیاید برای رضای خدا انجام ندهی. یا اینکه اگر بخواهی کار خوبی بکنی، تنبلی نکنی. این یعنی یاد خدا بودن.

    یاد خدا انسان را از همة خلاف‌ها باز‌می‌دارد. تا زمانی که انسان به یاد خداست گناه نمی‌کند، ولی وقتی انسان غافل شد همه کار می‌کند.

    انسان اگر در حال ارتکاب به گناه باشد، حتی اگر یک بچه چهار پنج ساله ناگهان وارد شود، خجالت می‌کشد و دست از آن گناه برمی‌دارد. نعوذبالله خدا را به اندازة یک کودک ببینید و جلویش گناه نکنید. بدانید که خدا بصیر است و دارد می‌بیند.

  وقتی زلیخا می خواست از یوسف کامجویی کند، صورتک بتی روی طاقچه بود، زلیخا رفت و یک تکه پارچه روی آن صورتک انداخت. یوسف پرسید: چرا روی آن‌را پوشاندی؟ زلیخا گفت: می‌خواهم خدا نبیند. زلیخا حاضر نبود جلوی یک تکه سنگ معصیت کند، چون فکر می‌کرد می‌بیند. حالا ما هم باید بدانیم که خدای عظیم‌الشأن واقعاً می‌بیند و هیچ‌طوری هم نمی‌توان جلوی دیده‌اش را گرفت.

وقتی یک دکتر به تو دارو می‌دهد، حتی اگر چند قلمش اشتباه باشد وعوارض جدی ایجاد کند، ساعت می‌گذاری و نصف شب از خواب بیدار می‌شوی و سر ساعت اطاعت امر می‌کنی. ولی خدا که خالق تو است هرچه می‌گوید می‌پرسی چرا و هزار بهانه می‌آوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 رسول گرامی‌(ص) می‌فرمایند:

زن‌های امت من اگر چهار مورد را مراقب باشند، اهل بهشت‌اند:

1-      عفت خود و عفت عمومی را حفظ کنند.

2-      از شوهر در مسیر دین خدا اطاعت کنند.

3-      مواظب نماز و روزه خود باشند.

4-      زبان خود را از دروغ و غیبت حفظ کنند.

رسول گرامی‌(ص) می‌فرمایند:

یا علی، سه صفت است که هر که با آنها از دنیا رود، از همه مردم افضل است.

1-  هر که همه واجباتش را انجام دهد، عابدترین مردم است.

2- هر که کارهای حرام را ترک کند، پرهیزگارترین مردم است.

3- هرکه با آنچه خدا نصیبش کرده بسازد، قانع ترین مردم است.

 رسول خدا (ص) می‌فرمایند:

من سه خانه در پایین، وسط و بالای بهشت ضمانت می‌کنم برای کسی که:

1-  در بحث مجادله نکند، گرچه حق با او باشد.

2-  دروغ نگوید، حتی به شوخی.

3- اخلاقش نیکو باشد.

چهار سخن از چهار پیغمبر (ع) :

1-   حضرت موسی (ع) می‌فرمایند : هر که از دوست و رفیق بد ببرد، گویا به همه تورات عمل کرده است. یعنی دوست و رفیق بد بسیار خطرناک و ضررآور است.

2-   حضرت داود (ع) می‌فرمایند: هر که از هوسرانی‌ها خودداری کند، چنان است که به تمام زبور عمل کرده است. یعنی هر گمراهی مسببش هوسرانی زشت است.

3-   حضرت عیسی (ع) می‌فرمایند: هر که به قسمت خدایی (روزی خدایی ) راضی باشد، گویا تمام انجیل را به کار بسته است. یعنی یکی از صفات خوب انسانیت، قناعت و راضی بودن در زندگی است.

4-   رسول گرامی‌(ص) می‌فرمایند: هر که زبانش را نگه دارد، یعنی در موقع گفتار فکر کند و راست و درست بگوید، گویا به همه قرآن عمل کرده است. 

 رسول گرامی‌(ص) می‌فرمایند:

شش چیز را تعهد کنید تا من بهشت را برای شما ضامن شوم:

1-  دروغ نگویید. کوچک یا بزرگ، شوخی یا جدی.

2- در وعده تخلف نکرده و به آن عمل کنید.

3-  در امانت خیانت نکنید. یعنی اگر کسی نزد شما سخنی یا چیزی امانت گذاشت، خیانت نکنید.

4-چشم از نامحرم بپوشید. یعنی چه زن و چه مرد نباید به نامحرم نگاه کنند.

5-بی عفتی نکنید.

6-دست و زبان را از خلاف نگه ‌دارید

حضرت علی(ع) می‌فرمایند :

تمام دانشمندان و علما وقتی می‌خواستند همدیگر را نصیحت و راهنمایی کنند، سه جمله می‌گفتند که چهارمی‌نداشت:

1-   هرکه تمام همتش آخرت باشد، خدا کار دنیای او را کفایت می‌کند، یعنی کسی که ازصبح تا شب به فکر خلاف نباشد، خدا در تمام امور او را یاری می‌کند.

2-  هرکس درون قلبش را اصلاح کند، خدا ظاهرش را اصلاح می‌کند. یعنی با خدا روراست بودن.

3-   هرکه کارهای میان خود و خدایش را اصلاح کند، خدا کارهای میان او و مردم را اصلاح خواهدکرد. یعنی هرکه می‌خواهد با مردم ناراحتی و گرفتاری نداشته باشد، سعی کند درون خود را از بدی‌ها و زشتی‌ها پاک کند. ان ‌شاء‌ الله

 برای خودسازی انسان‌ها هفت چیز لازم است تا به کمال برسند:

1-کوشش کردن در راه خدا، چه برای انجام کار خیر وچه برای جلوگیری از کار شرّ.

2- ترس از خدا برای پیشروی، یعنی هر وقت انسان خواست گناه کند، خدا را برخود ناظر ببیند.

3- تحمل آزار مردم، یعنی با کوچکترین آزار مردم عصبانی نشدن.

4- سختی کشیدن برای رسیدن به هدف الهی.

5- به دنبال راستی و اخلاص در زندگی بودن.

6- نفس را ازخواسته‌ها بازداشتن، یعنی با دل مخالفت کردن.

7-خود را با تهیدستی و نداری سازش دادن، یعنی شاید انسان یک‌‌وقت در امتحان الهی ندار شود.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند:

کسی که شش خصلت داشته باشد، همه درهای بهشت به رویش باز است و تمام درهای جهنم به رویش بسته:

1-  خدا را بشناسد و از او اطاعت کند. یعنی از غیرخدا اطاعت نکند.

2-  شیطان را بشناسد و مخالفتش کند. یعنی بداند هرکاری که فرمان خدا و سنت رسول الله (ص) نباشد، عملی شیطانی است.

3-حق را بشناسد و دنبالش برود. یعنی حرف حق بزند و حرف حق را گوش دهد.

4- باطل را بشناسد و از آن بگریزد. یعنی هرکاری که دلش خواست، یا هرکاری که زمان برای او آماده کرد، نکند. مگر آنکه رضای خدا و قرآن در آن باشد.

5- دنیا را بشناسد و ترک گوید. یعنی از هرعلاقه ای که (به خاطر دنیا و تجملاتش) او را گمراه می‌کند دوری کند.

6-  آخرت را بشناسد و آن را طلب کند. یعنی آنچه را که امر و قانون قرآن و رسول الله (ص) و اهل بیت (ع) است، بشناسد و عمل کند.

رسول خدا (ص) فرمود : شخص روزه دار ، همه وقت در حال عبادت است ، و اگرچه در بستر خود خوابیده باشد ، تا هر زمان که مسلمانی را غیبت نکند.  من لایحضرالفقیه جلد 2 صفحه 388

 

رسول خدا (ص) فرمود : روزه آرزوهای نامشروع نَفس را که منشاء تمام مفاسد است را می میراند ، و نیروی شهوت را فرو می نشاند ، و آن را کنترل میکند.   بحارالانوار جلد 93 صفحه 254

 

امام صادق (ع) : روزه گرفتن تنها جلوگیری از خوردن و آشامیدن نیست . مریم مادر عیسی (ع) گفت : (( من نذر کرده ام که برای خدای رحمان روزه باشم )) یعنی جز به ستایش خدای رحمان ، دهان خود را باز نکنم . اگر روزه گرفتید ، زبان خود را حفظ کنید . چشم خود را از نگاه کردن به چیزهای حرام ببندید ، نزاع مکنید ، حسادت نکنید ، رسول خدا (ص) : شنید که یکی از بانوانش با دهان روزه خادم خود را فحش می دهد ، رسول الله (ص) فرمود : تا برایش خوراکی حاضر کنند و بعد به آن خانم گفت : میل کنید . خانم گفت : من روزه هستم ، رسول خدا (ص) به او گفت : (( چگونه روزه ای هستی که خادم خود را دشنام می دهی ؟ روزه گرفتن تنها جلوگیری از خوردن آب و غذا نیست )) امام صادق (ع) فرمود : هرگاه روزه گرفتی و دهان خود را از نوشیدنی و خوردنی بستی ، باید گوش و چشم تو نیز از حرام و ناشایست بسته شود ، بحث و جدل مکن ، خادمت را با نیش زبان آزار مده ( خادمت را با ناسزا اذیت مکن ) ، آرامش و وقاری که ویژه روزه داری است را از دست مده . مبادا روزی که روزه هستی اعمالت با روزهای قبل که روزه نیستی یکسان باشد.  گزیده کافی جلد 3 صفحه 135

 

 

 

/ 3 نظر / 15 بازدید
مهدی صادقی.

الله اکبر . خدا ما را در پناه خودش حفظ کند.